Saturday, April 23, 2011

Kuil Lama Yonghegong Beijing 베이징



Kuil Lama Yonghegong ini merupakan satu-satunya bangunan purba di China yang mempunyai keistimewaan seni bina etnik-etnik Han, Manzhu, Mongol dan Tibet.





Kuil agama Buddha mazhab Tibet yang luas lantainya mencatat lebih 60 ribu meter persegi ini, mempunyai seribu buah dewan dan rumah. Ia asalnya merupakan rumah yang dibina oleh Maharaja Kangxi Dinasti Qing untuk putera mahkotanya pada tahun 1694. Pada tahun 1723, putera mahkota tersebut naik takhta dan menjadi Maharaja Yongzheng. Baginda telah berpindah ke istana di Kota Larangan dan bangunan asalnya itu telah menjadi Kuil Lama Yonghegong agama Kuning.

Agama Kuning merupakan salah satu mazhab agama Lama, manakala agama Lama tergolong dalam agama Buddha yang popular di kawasan Tibet dan Mongolia dalam China.





Kuil Lama Yonghegong ini mempunyai banyak bangunan purba dan artifak yang berharga. Antara artifak tersebut yang paling terkenal ialah pahatan kayu 500 orang arhat, arca Maitreya setinggi 26 meter dan arca Buddha Sakyamuni.





Di Kuil Lama Yonghegong ini terdapat satu batu bersurat yang berharga. Pada batu bersurat itu diukir "Tentang Agama Lama" yang ditulis oleh Maharaja Qianlong Dinasti Qing dalam 4 jenis perkataan dari etnik-etnik Han, Manzhu, Mongolia dan Tibet. Artikel itu telah menceritakan asal-usul agama Lama dan telah membentangkan dasar kerajaan Dinasti Qing tentang agama Lama, artikel itu telah memperlihatkan prinsip kerajaan Dinasti Qing yang menganjurkan perpaduan bangsa.

No comments:

Post a Comment